Recenzia digitálneho fotoaparátu Sony Alpha 7 II

Autor: Rasťo Gallo | 28.4.2015 o 7:30 | (upravené 28.4.2015 o 10:32) Karma článku: 2,89 | Prečítané:  1199x

Začiatkom jari 2015 prišla na slovenský trh druhá generácia známej „bezzrkadlovej zrkadlovky“ Sony Alpha 7. Keďže som šťastným majiteľom tohto vynikajúceho prístroja, rád by som sa s čitateľmi podelil o svoje postrehy a skúsenosti, ktoré by prípadne mohli pomôcť pri výbere fotoaparátu. 

Prvá generácia Sony A7

Začnime stručnou charakteristikou prvej generácie Sony A7, ktorá sa stále predáva a jej cena je vzhľadom na parametre naozaj mimoriadne atraktívna (apríl 2015 cena ca. 1000Eur). Sony A7 pri svojom uvedení v októbri 2013 rozčerila stojaté vody trhu digitálnych zrkadloviek. Pohodlnú dominanciu Canonov a Nikonov narušila A sedmička hlavne vynikajúcim pomerom cena/výkon a niekoľkými zaujímavými vychytávkami.

Okrem vynikajúcej obrazovej kvality, ktorú zabezpečuje 24 MPix CMOS senzor, ponúka prvá generácia A7  full frame senzor bez zrkadla – konštrukciu, ktorá bola dovtedy vyhradená len fotoaparátom s menšími senzormi. Výhodou takejto konštrukcie je kompaktné  a relatívne ľahké telo, čo je pre mnoho fotografov veľmi dôležitá vlastnosť. Táto konštrukcia má ešte jednu, z môjho pohľadu zásadnú výhodu – na Sony sa dá s pomocou adaptéru nasadiť takmer akýkoľvek objektív. Ak teda máte doma staré ruské Heliosy, alebo Jupitery,  s týmto foťákom Vám ešte výborne poslúžia. Pri astronomických cenách nových objektívov je z môjho hľadiska táto vlastnosť rozhodujúca.

Je samozrejme potrebné povedať, že väčšina nie natívnych objektívov funguje výlučne v manuálnom režime. Výnimkou sú objektívy so sesterskej línie pravých zrkadloviek Sony Alpha A mount – tieto sú pri použití vhodného (drahého – ca. 400Eur) adaptéru schopné automatického zaostrovania a elektronickej komunikácie kamery s objektívom. Podobne je to s objektívmi od Canonu, podľa skúseností užívateľov je však automatické ostrenie veľmi pomalé.

Príjemnou črtou A sedmičky je tiež vyklápací LCD display, ktorý umožňuje fotenie v polohách.

Druhá generácia Sony A7 II

Sony A7 II priniesla oproti prvej generácii niekoľko menších a jedno veľké vylepšenie. K tým menším by som zaradil hlavne zlepšenú ergonómiu – držanie fotoaparátu je podstatne príjemnejšie a pevnejšie. K lepšiemu sa zmenilo i rozmiestnenie ovládacích prvkov. Telo je vyrobené z horčíkovej zliatiny, staršia generácia mala telo z polykarbonátu v kombinácii so zliatinou. Obrazová kvalita ostala na rovnakej úrovni, keďže bol použitý rovnaký obrazový senzor. Výrobca udáva o 30% rýchlejší autofokus v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Hlavným a zásadným vylepšením novej Sony je prítomnosť stabilizačného systému v tele fotoaparátu. Systém stabilizuje v 5 smeroch, čo v praxi znamená, že sú stabilizované pohyby v horizontálnom a vertikálnom smere, ako i pootočenia okolo všetkých troch osí.

Toto nenájdete ani u Canonu, ani u Nikonu. Je teda možné stabilizovať akýkoľvek objektív, čo je neoceniteľné pri snímaní z ruky. Objektívy, ktoré komunikujú s kamerou elektronicky, sú stabilizované automaticky. Pri manuálnych objektívoch je potrebné zadať do fotoaparátu ohniskovú vzdialenosť daného objektívu (to znamená, že pri manuálnych zoomovacích objektívoch sa tento systém dá použiť len vo veľmi obmedzenej miere). Manuálne objektívy sú stabilizované iba v 3 smeroch –  oba posuvy plus rotácia okolo pozdĺžnej osy objektívu. Ak fotoaparát detekuje prítomnosť objektívu s vstavanou stabilizáciou, nechá stabilizáciu na objektíve.

Výrobca udáva efektivitu stabilizácie na 4,5 čísla. To znamená, že oproti nestabilizovanej zostave fotoaparát-objektív, je možné použiť ISO citlivosť o 4,5 čísla nižšiu, resp. expozičný čas o 4,5 čísla dlhší.

Ja som sa dlho rozhodoval medzi Sony A7 prvej a druhej generácie, resp, v hre bol i Nikon D750. Pre Sony A7II rozhodla kombinácia obmedzeného rozpočtu a možnosť stabilizácie manuálnych objektívov. Na E-bay som si kúpil 3 objektívy, všetky z rady Minolta MD Rokkor. Prvý je 50mm f/1,4 (70Eur), druhý 28mm f/2,8 (35Eur) a tretí 135mm f/2,8 (40Eur). Ako vidíte, stáli ma naozaj veľmi málo, ale napriek veku ca. 40 rokov, sú tieto sklá vynikajúce. V porovnaní s modernými natívnymi objektívmi pre Sony FE systém síce strácajú dych, hlavne čo sa týka rozlíšenia a ostrosti v celom rozsahu, pokiaľ ale nie je potreba tlačiť fotografie v 1,5m veľkostiach, sú viac ako postačujúce.

Medzi príjemné vlastnosti Sony A7II by som zaradil možnosť programovať tlačidlá (dá sa i na Sony A7). Deviatim tlačidlám možno priradiť rôzne funkcie a fotoaparát si takto personalizovať podľa osobných potrieb a preferencií. Fotograf má takto možnosť rýchlo sa dosať k funkciám ako je vyváženie bielej, zmena ISO, zadávanie fokálnej dĺžky pre stabilizáciu manuálnych objektívov, zväčšenie obrazu pri zaostrovaní atď.. Na výber je celkovo 45 priraditeľných funkcií.

Sony A7II vie komunikovať so smartfónom pomocou stiahnuteľnej aplikácie. Dajú sa takto stiahnuť do telefónu fotografie, dá sa telefónom „vidieť“ cez objektív a fotiť (len pri prítomnosti Wi-fi pripojenia).

Video

Sony A7 vie natáčať video  do formátu MPEG-4 a AVCHD pri bitrate 28 Mbit/s. Novšia Sony A7II pridala ešte možnosť natáčať v profesionálnejšom formáte XAVC pri bitrate 50 Mbit/s. Max. rozlíšenie záznamu je 1920x1080p, teda FULL HD. Natáčať možno pri bežných snímkových frekvenciách vrátane 50p.

Veľa som toho zatiaľ nenatočil, takže moje skúsenosti sú pomerne obmedzené. Môžem ale povedať, že v zázname pri ISO 3200 je obraz veľmi čistý. Iní používatelia hlásia použiteľné výsledky i pri ISO 10800. Ukážka je z koncertu, snímané pri ISO 2500-3200, FULL HD, 50p, čas 1/100s. V ukážke môžete posúdiť i kvalitu zvukového záznamu fotoaparátu. Video je natočené manuálnym objektívom Minolta MD Rokkor 50mm, bez použitia statívu, takže je to i dobrá ukážka stabilizácie fotoaparátu.

Nedostatky

Aby bola recenzia objektívna, uvediem niekoľko vecí, ktoré mi na Sony A7 II vadia. Hlavným problémom je pre mňa práve neprítomnosť zrkadla – elektronický hľadáčik je síce slušný, ale ani zďaleka sa nevyrovná optickému. Pri použití manuálneho ostrenia je teda takmer nemožné posúdiť, či je obraz ostrý tam kde má byť alebo nie. Sony to vyriešila pomerne elegantne – stlačením tlačidla je možné zväčšiť vybranú časť obrazu a takýmto spôsobom spoľahlivo skontrolovať zaostrenie. To sa pravdaže dá použiť len na nehybné, alebo veľmi pomalé objekty, pri rýchlych dejoch pomôže jedine automatické ostrenie. Dobrou pomôckou je i farebné odlíšenie zaostrených častí.

Ďalším problémom je výdrž batérie. Keďže elektronický hľadáčik má zhruba rovnaký počet bodov ako LCD display, z hľadiska využitia batérie je vcelku jedno, ktorý z nich používate. Pri zapnutej kamere je jednoducho spotreba energie vysoká a to sa prejavuje na celkovom disponibilnom čase. Výrobca udáva 350 záberov/batériu, čo je v porovnaní s inými značkami podstatne menej. Mne, ako hobby fotografovi to vôbec nevadí, jednu batériu som dokúpil (ca 20Eur) a je po probléme. Profesionál by však tento nedostatok mohol považovať za veľmi podstatný. Mimochodom, prepínanie medzi LCD displayom a elektronickým hľadáčikom je automatické, kamera prepne na hľadáčik hneď, ako k nemu priložíte oko.

Majitelia Sony A7 a A7II modelov sa tiež sťažujú na hlučnú spúšť, mne osobne to nevadí. Ako problém to vidím len pri fotografovaní divých zvierat.

Fotoaparát nevie robiť časozberné snímky. Je potrebné zakúpiť a nainštalovať špeciálnu aplikáciu, ktorá to umožní. Aplikácia síce stojí len pár eur, ale takúto samozrejmú funkciu by fotoaparát mal mať defaultne predinštalovanú.

K veľmi nepríjemným nedostatkom radím tiež umiestnenie tlačidla na nahrávanie videa. Tlačidlo je zapustené v tele, takže vyžaduje naozaj značné úsilie, aby ho človek stlačil. Predpokladám, že dôvodom takéhoto riešenia bola obava o náhodné nechcené spustenie nahrávania videa počas fotografovania. Faktom ale je, že nájsť tlačidlo hmatom je takmer nemožné. Problém to je najmä ak treba rýchlo zareagovať a spustiť nahrávanie, vedie to k panickému hľadaniu tlačidla. A ak ho už nájdeme, stlačiť ho je rovnako ťažké ako ho nájsť, takže hlavne vypínanie je na nahratom videu vidieť ako šklbnutie.

Ponuka objektívov

Ako každý nový systém, i bezzrkadlový systém E-mount od Sony potrebuje vybudovať solídnu ponuku objektívov. Momentálne sú v ponuke tieto natívne sklá:

  • Sony Zeiss FE 35mm F/2,8
  • Sony Zeiss FE 55mm f/1,8
  • Sony Zeiss FE 16-35 F/4 OSS
  • Sony Zeiss FE 24-70 F/4 OSS
  • Sony FE 70-100 F/4 OSS
  • Sony FE 28-135 F/4 OSS
  • Sony FE 24-240 F/3,5-6,3 OSS
  • Sony FE 28 F/2
  • Sony Zeiss FE 35 F/1,4
  • Sony Zeiss  FE 90 F/2,8 Macro G OSS

Zeiss ešte ponúka dvojicu manuálnych objektívov:

  • Zeiss Loxia 50mm F/2 Planar
  • Zeiss Loxia 35mm F/2 Biogon

Keďže Zeiss očividne novému systému od Sony verí, v roku 2015 prídu na trh ešte tieto objektívy:

  • Zeiss Batis 25mm f/2
  • Zeiss Batis 85mm F/1,8

Ako vidíte, ponuka síce nie je taká široká ako u Canonu resp. Nikonu, ale je slušná a neustále sa rozširuje. Ponúkané objektívy sú v drvivej väčšine veľmi hodnotné a kvalitné sklá, čomu samozrejme zodpovedá i cena.

 

Zhrnutie

Sony A7II ponúka za relatívne málo peňazí (april 2015 ca. 1550Eur) veľa muziky. Mimoriadne vysoká kvalita snímkov za dobrú cenu, kompaktnosť a stabilizácia v tele sú vlastnosti, ktoré ju odlišujú od konkurencie. Má čo ponúknuť náročnému amatérovi i profesionálom. Tí ale častejšie siahnu po sesterskom modeli A7R, ktorý ma na rozdiel od recenzovaného fotoaparátu rozlíšenie namiesto 24MPix, statných 36MPix. Tí, ktorí potrebujú video v rozlíšení 4K a extrémny výkon v zlých svetelných podmienkach (ktorý neponúka žiadna iná kamera na trhu), siahnu po 12 MPix modeli A7s. Oba tieto fotoaparáty sú ale podstatne drahšie, v súčasnosti sa očakáva u oboch príchod druhej generácie.

 

Podrobnú špecifikáciu Sony A7II si pozrite na stránkach výrobcu:

http://www.sony.net/Products/di/en-gb/products/v6cd/specifications.html?contentsTop=1

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?